Monique Beijnvoort (1969, Nijmegen) studeerde Bedrijfskunde, Creatieve Handvaardigheid en deed de Saswitha Opleiding voor Yoga en Wijsbegeerte. Ze werkt als yogadocent en beeldend kunstenaar, waarbij ze zich laat inspireren door de natuur.

Steeds meer bewust van de belastende impact van moderne schildersmaterialen op het milieu, besluit ze een omslag te maken en zich te verdiepen in natuurlijke schildersmaterialen. In haar eigen atelier experimenteert ze met natuurlijke inkt en verf, een zoektocht die ze graag deelt met andere makers / kunstenaars.


Maurice Braspenning (1968, Rotterdam) werkt en woont in Zoeterwoude. Hij is opgeleid aan de Rijksakademie van beeldende kunsten en de Rietveld Academie. Braspenning is tevens curator van de Familiekamer Kunstprijs waar jaarlijks jong talent gestimuleerd en getoond wordt.
De drijvende kracht achter Braspenning’s werk is de natuur. De schilderkunstige blik op deze wereld is een ode en levert krachtige beelden op waarin structuur en kleur een belangrijke rol spelen. Door het bijzondere gebruik ervan krijgt het beeld ruimte voor andere betekenissen en invalshoeken.


Iemke van Dijk (1969, Wassenaar) woont en werkt in Leiden. In Breda studeerde ze grafiek aan de Academie St. Joost na een jaar modeltekenen aan de Vrije Academie in Den Haag. 

Orde, chaos en herhaling zijn uitgangspunten in haar werk. Ze gebruikt materialen als porselein, grafiet en waterverf. Haar werk heeft een optische werking en is zowel geometrisch als organisch.

Van Dijk exposeert in binnen- en buitenland, onder andere met de expositie 'De Stijl and the future'. Het lichtwerk ´Under influence´ was onderdeel van Amsterdam Light Festival 2016/2017. In Museum De Lakenhal bevinden zich permanent haar eigentijdse glas-in-lood ramen. 

Met Guido Winkler maakt van Dijk als curator tentoonstellingen, bijvoorbeeld voor Museum De Lakenhal en Stichting Beelden In Leiden. Hun meest recente project is EST art foundation.


Thal Jonas (1959, Leiden) stelt zeer diverse interactieve lesprogramma's samen rond de natuur, wetenschap en techniek. Hij is maker, onderzoeker en museumdocent.

Voor Teylers Museum ontwikkelde hij bijvoorbeeld mee aan het 'Lorentz Lab', voor Rijksmuseum Boerhaave aan 'Waterland' en hij maakt programma's voor Technolab, IVN en Naturalis Biodiversity Center. Als Uitvoerend Medewerker Educatie is Jonas betrokken bij de Hortus botanicus Leiden. In het voorjaar van 2025 zal hij in Zuid-Korea deelnemen aan een uitwisseling van educatieve projecten tussen de Hortus en natuurorganisaties van over de hele wereld.


Karl Karlas (1991) Rondde BA Fine Art and Design in Education af aan de HKU en International Communication Management aan de Haagse Hogeschool. In 2023 volgde ze het Leeuwenpoort Post Academic Artist in Residence program.

Uitgangspunt in haar werk als kunstenaar is onderzoek in de driehoek materiaal, kunst en wetenschap. Het onderbewustzijn speelt daarbij een belangrijke rol.

Naast haar werk als kunstenaar is Karl Karlas een van de sturende krachten bij het Leidse kunstenaarscollectief Roem, ze is mede-oprichter/curator van Galerie Troef en heeft verschillende publicaties op haar naam. In 2018 was ze winnaar van Awesome Leiden met haar project Pitch Vensterbank.

Foto: Carlijn Andriessen


Bastiaan Luijk (1986, Sassenheim) studeerde architectuur aan de TU Delft (2013). Sinds 2016 gebruikt hij actief 3d-printers om zijn ontwerpen te verwezenlijken. Een rol als digitale ambachtsman begint te groeien, zoals Lucy Johnston in Digital Handmade (2017) omschrijft: het produceren van individueel, ambachtelijk werk dat de ziel van het materiaal en de vaardigheid van de menselijke hand behouden, terwijl ze ook profiteren van de precisie, efficiëntie en steeds onbeperktere structurele parameters van digitaal ontwerp en fabricage.

In 2019 start Bastiaan Studio BL en sinds 2021 is hij lid van Galerie Zône in Leiden, waar zijn werk permanent wordt getoond. Hij exposeerde onder andere tijdens Dutch Design Week in Eindhoven en in de Isola Design Gallery tijdens Milan Design Week.


Nishiko (1981, Japan) is an artist who graduated from the Photography Course, Visual Communication Major, Department of Design, Tokyo Zokei University, as well as the Department of Fine Arts at the Royal Academy of Art, The Hague.
She archives her own experiences of encountering non-events, mundane norms, and events that diverge slightly from normality, using media ranging from objects, installations, publications and more. Her major solo show “Repairing Earthquake Project” took place at Stroom Den Haag in 2018. She was longlisted for the 2017 Prix de Rome. The publication “Repairing Earthquake Project 2011-2021” was shortlisted for the DAM architectural book award 2021 and the student selection of the Best Dutch Book Designs 2021.


Daniëlle Ooms (1996, Helmond) studeerde Industrial Design aan de TU Eindhoven (2021). Tijdens haar studie is haar fascinatie voor de relatie tussen mens en natuur ontstaan. Haar visie richt zich op het decentraliseren van de mens en het herdefiniëren van de positie van de mens in het natuurlijke systeem. Dit doet zij in zowel haar rol als onderzoeker bij Wageningen Universiteit en Research als in haar eigen design studio.
In haar ontwerpprocessen werkte ze samen met levende organisme zoals mycelium, bacteriën, algen en wormen. Zij exposeerde onder andere tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, het design museum in Barcelona en het Design Festival Disainiöö in Tallinn.


Lotte Pet (1989, Waalre) is kunsttheoreticus en kunstenaar, gespecialiseerd in de hedendaagse kunststroming biokunst. Zij is gepromoveerd in de geesteswetenschappen op de rol van kunst in debatten over de ethische en socio-culturele implicaties van biomedische en biotechnologische ontwikkelingen.

Centraal in haar artistiek-academische werk staat de vraag wat kunst ons kan leren wat wetenschap niet kan. In haar olieverfschilderijen onderzoekt ze nieuwe begrippen van het menszijn die ontstaan uit de interactie tussen technologie en organen, weefsels en cellen. Klassieke esthetische elementen als verftoets en kleur worden ingezet om verdieping te geven aan grensverleggende theorieën uit het nieuw materialisme, biopolitiek, posthumanisme en Science & Technology Studies. Ze heeft een BFA Beeldende Kunst, BA Kunstgeschiedenis en MA Arts and Culture (cum laude) en heeft haar PhD project The Excess of Meaning in februari 2024 afgerond waarvoor ze de cum laude distinctie kreeg.


Iede Reckman (1981, Leiden), studeerde af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag in 2003 en behaalde zijn MLitt degree aan de Glasgow School of Art (VK) in 2013.

In 2003 heeft hij het kunstenaarsinitiatief Billytown in Den Haag mede opgericht en sindsdien is hij actief betrokken.

Reckman volgde verschillende artist-in-residence-programma's in de Verenigde Staten, Korea, Japan, Schotland, Zweden, Duitsland, Tsjechië, Frankrijk en Nederland. In 2019 maakte hij zijn eerste permanente sculptuur in de openbare ruimte in Spaarndam.



Barbera Sterk zit in het laatste jaar van DOGtime, de deeltijd opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie. Sterk's atelier staat in Zoeterwoude-Dorp en in Den Haag runt zij De Haagsche Kopjes. Deze kapperszaak is tevens in gebruik als expositieruimte.

Sterk maakt tekeningen, schilderijen en installaties voor zowel de binnen- als de buitenruimte. Voor haar twee- en driedimensionale werk gebruikt zij uiteenlopende materialen en technieken.


Lenny Waasdorp studeerde autonoom beeldende kunst aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, de Faculty of Fine Arts van de Marmara University te Istanbul en de postacademische DNA te Den Haag. Als fotograaf is zij autodidact. Waasdorp onderzoekt, al fotograferend, de fotografie als medium.

Haar werk is onder andere opgenomen in de collectie van de Universiteit van Leiden, de raad van bestuur van de Nederlandse Spoorwegen en private collecties.


Share by: